Яку кар’єру будувати? 4 типи кар’єри відповідно до ваших прагнень

Яку кар’єру будувати? 4 типи кар’єри відповідно до ваших прагнень

У сучасному світі поняття кар’єри не обмежується ростом до посади генерального директора. Сьогодні кар’єра може бути не тільки вертикальною, а й горизонтальною, через слеш чи у формі зигзагу, і в кожному разі — абсолютно повноцінною. Які є типи кар’єри, розповідає Анна Мазур — AIESEC аlumna, засновниця й СЕО кар’єрного порталу Happy Monday та авторка книжки «Кар’єра без драм і травм».

Вертикальна кар'єра

Для тих, хто прагне займати щоразу вищу посаду й керувати іншими.

Цей тип кар’єри передбачає вертикальне зростання (від умовного стажера до генерального директора) з поступовим підвищенням посад, розширенням кола обов’язків, збільшенням зони відповідальності та заробітної плати. Вертикальна кар’єра завжди означає керування іншими людьми, тож підходить тим, хто має лідерські якості, емоційний інтелект, вміє приймати рішення та нести за них відповідальність.

Горизонтальна кар’єра

Для тих, хто прагне поглиблювати свої знання та стати топовим експертом.

Цей тип передбачає заглиблення фахівця у власну функцію — коли він поступово вдосконалює свої вміння та навички і стає незамінним працівником та експертом у своїй сфері. Таких спеціалістів часто запрошують ділитися досвідом роботи чи навчати інших. Горизонтальна кар’єра підходить тим, хто хоче досконало опанувати свою професію і відволікатися при цьому на якісь організаційні чи адміністративні процеси. 

Кар’єра через слеш

Для тих, хто прагне розвиватися у двох чи більше кар’єрних напрямах.   

Слеш-кар’єра передбачає, що ви паралельно поєднуєте кілька робіт, найчастіше не пов’язаних одна з одною, і в кожній досягаєте успіхів. Наприклад, ви працюєте маркетологом в агентстві, а вечорами — читаєте стендап. Це не можна назвати вашим хобі, адже ви отримуєте гроші за свої виступи, витрачаєте багато часу на підготовку та розвиваєтесь у цій професії так само, як і в маркетингу. В такому разі ви маркетолог/стендапер — через слеш, і вам не потрібно відмовлятися від жодної зі своїх ідентичностей. Потрібно тільки грамотно розподіляти свій час та берегти ресурс. 

Зигзагоподібна кар’єра

Для тих, хто прагне спробувати для себе різні кар’єрні траєкторії.   

Зигзагоподібна кар’єра, або, як її ще називають, кар’єра багатьох спроб передбачає,  що ви пробуєте себе в різних сферах / професіях / посадах. Це також про вас, якщо ви тривалий час попрацювали в одному напрямі, а потім вирішили кардинально його змінити. З огляду на те, що в майбутньому люди змінюватимуть до 10 різних професій, зигзагоподібна кар’єра з часом ставатиме усе більш поширеною. 

Власний бізнес

Попри таке різноманіття типів кар’єри, я доволі часто натикаюсь на думку, що її вінцем має бути вихід з найму і створення власного бізнесу. Але якщо розглядати власний бізнес як кар’єру, то, на мою думку, це найгірший тип кар’єри: ви призупиняєте свій експертний розвиток, відкладаєте вертикальне зростання та, ймовірно, на певний час втрачаєте у прибутках. Бо прокинутися успішним і багатим наступного тижня після запуску своєї справи не вдається майже нікому. Є лише один випадок, коли справді варто створювати власний бізнес, — коли ви не можете його не створити :)

Жоден тип кар’єри не є кращим чи гіршим — вони всі різні і всі мають право на існування. Головне — щоб обраний тип кар’єри підходив саме вам і відповідав вашим цілям. Більше про те, як обрати діяльність до душі, яку кар’єру можна збудувати та як рухати її вперед, я розповідаю у книжці «Кар’єра без драм і травм. Розвиток за власними правилами».