Професія графічного дизайнера: що необхідно знати перед стартом кар’єри?

Професія графічного дизайнера: що необхідно знати перед стартом кар’єри?

Розвиток штучного інтелекту та технологій викликає побоювання серед молодих спеціалістів. Чи зможе він замінити дизайнерів та до чого слід готуватися, починаючи свою кар’єру в цій сфері? Про все це поговорили з Наталією Синєпуповою - засновницею та керівницею School of Visual Communication, студії графічного дизайну META2 та медіаресурсу SEEE. 

Чи перспективною є робота графічного дизайнера? Якщо так, то чи є якийсь план для того, щоб стати успішним у цій професії?

Раніше професійна карта людини, яка обирає дизайн, була непроста, але зрозуміла: дизайнер міг трансформувати свої компетенції з нуля до інтерна, потім джуніора, мідла, сеньйора і далі до артдиректора або креативного директора. Якщо у дизайнера були актуалізовані бізнес-амбіції, була можливість змінити саму форму роботи - відмовитися від статусу найманого працівника і почати працювати "на себе" - перейти на "фриланс" або очолити креативну команду, заснувати власну студію.

Наразі в самій структурі цієї дорожньої карти нічого не змінилося, але змінилися зовнішні обставини, які частину цього професійного шляху скоро змінять. Те, що донедавна робили молодші дизайнери, скоро стане робити ШІ. Потрібно вже зараз думати про те, що вибирати, куди ШІ не зможе зайти тривалий час. А такі сфери в дизайні звісно є.

Креативна галузь передбачає можливість нелінійних рішень і відкритих завдань, мультидисциплінарність знань, роботу з іншими фахівцями в колаборації, ШІ в найближчій перспективі на це не здатний. Також не слід забувати, що дизайн - це розв’язання комплексних проблем, робота системи в інших системах. 

Але професія графічного дизайнера цікава не тільки тому, що завжди є перспектива професійного зростання, завжди є куди зробити наступний крок (до речі, не всі професії можуть цим похвалитися), а скоріше тому, що дає людині великі можливості "ростити" себе, проєктувати своє життя гнучко, оперативно вносячи корективи, залежно від власних бажань.

Дехто уявляє собі графічного дизайнера, як людину, що у постійному творчому процесі, такого собі вільного художника. Наскільки це відповідає дійсності?

Дизайн це не мистецтво, а дизайнер не художник. Найперша відмінність полягає в тому, що дизайн завжди розгортається в прикладному полі. По-друге, у дизайнера завжди є зовнішня постановка робочого завдання - бриф або технічне завдання, ми завжди отримуємо завдання від якогось замовника, якому потрібно розв’язати його проблему. Графічний дизайн і візуальні комунікації сервісні за своєю суттю, ми завжди "обслуговуємо" клієнта.

Третя відмінність - це час: дизайнерське рішення завжди обмежене дедлайном, дизайнеру потрібно видати "на-гора" за певний період часу рішення проблеми. Художник, оскільки займається мистецтвом, може самовдосконалюватися і покращувати своє рішення нескінченно, доти, доки воно не задовольнить його внутрішнього творця (або критика).До чого потрібно бути готовим, якщо вибираєш професію дизайнера?

До чого потрібно бути готовим, якщо вибираєш професію дизайнера?

Найголовніше, це усвідомлювати, що можна працювати не тільки із зовнішніми завданнями, а й із внутрішніми, особистими. "Дизайнерити" самого себе, усвідомлено підходити до побудови власного життя. Якщо ми зазирнемо в словник або у Вікіпедію, то побачимо, що словникове значення слова "дизайн" - це проєкт, план.

Щодня у своїх професійних рішеннях дизайнер багаторазово проходить шлях проєктування. І коли в голові людини відбувається розуміння, що так, контексти різні, але процеси однакові й інструменти універсальні, їй зрештою хочеться розширити цей досвід і творчо підійти до інших сфер, почати "дизайнерити" саму себе.

Сьогодні не потрібно мати університетську освіту, щоб мати стабільне майбутнє та реалізовувати свої власні таланти. Найважливішим моментом для тих, хто обиратиме професію дизайнера, виявиться навичка думати самостійно і робити правильний вибір. А далі це вже справа навчальних майданчиків забезпечити системні знання і мати таку методологію, яка максимально активізує таланти таких студентів, що хочуть все одразу, але водночас самі, всі різні.

Які можете надати поради для тих, хто тільки починає навчання на візуального комунікатора?

Зрозуміти те, що в професії з початком цифрової революції відбулася зміна професійної парадигми й дизайнери більше не є художниками-оформлювачами та візуалізаторами. Сьогоднішній дизайн - це візуальні комунікації, які допомагають світу розповідати про свої бренди, компанії, людей, їхні цінності, бажання та особливості. Компанії хочуть розповідати, хто вони й про вироблені ними товари та послуги, а це значить, що обираючи дизайн як професію, ми завжди допомагатимемо цим людям та їхнім проєктам стати кращими, помітнішими, гучнішими, зрозумілішими.

Зрозуміти, що дизайн як професія це не мошка, яка застигла в бурштині, а живий організм, професія, що перебуває в постійному розвитку, а отже, доведеться ворушитися і постійно жити на вістрі: встигати навчатися чомусь новому - новим програмам, нарощувати пул фахових дисциплін, взаємодії з іншими фахівцями, новими фаховими ринками, новими технологіями та ін.

Зрозуміти, що вам до рук потраплять найпотужніші інструменти та методи дослідження, зміни та формування себе. І тільки від вас самих залежатиме, хто ви і як далеко ви готові зайти у своїх амбіціях та реалізації власних талантів.

P.S. а для тих, хто вже хоче пробувати себе в ділі — реєструйтесь на професійні  міжнародні стажування Global Talent, і менеджери AIESEC допоможуть знайти твоє стажування за кордоном